Blogg om Lärande

Genom språket kommer vägen ut i arbetslivet.

För eleverna som studerar Robot-SFI på Xenter är vägen ut i samhället kortare. De får träna svenska samtidigt som de lär sig att programmera och styra Lego-robotar. I ett samarbete mellan SFI och Xenter Botkyrka ges de möjligheten att varva teori med praktik, möta branschen och samhället och samtidigt ses som framtida resurser i nya hemlandet Sverige. 

Läs mer:

Grundskoleelever uppfinner, designar och printar i 3D

Eklidskolan printar sina modeller i Xenters 3D-skrivare
Eklidskolan printar sina modeller i Xenters 3D-skrivare
Foto: 
Armias Mamo

Hur påverkas vårt samhälle när 3D-tekniken exploderar? Det har eleverna i årskurs 4 och 5 på Eklidskolan funderat över tillsammans med Xenters mediepedagoger, inom ramen för ett Skapande skola-projekt. Den pedagogiska modellen innebär att eleverna som uppfinnare har deltagit i en kreativ och entreprenöriell process där de jobbat med 3D-teknik.

Först fick eleverna en introduktion om vad 3D-teknik kan användas till bla med hjälp av en student på Xenters YH-utbildning för 3D-tekniker. Gruppvis fick eleverna sedan till uppgift att uppfinna farkoster eller robotar för framtiden. Eleverna skissade på sina uppfinningar med hjälp av geometriska former i papper och lera i olika färger, för att sedan skapa en 3D-modell i ritprogrammet Tinker CAD. Därefter printade de ut modellen på en 3D-skrivare. Resultatet blev små gipsprototyper som eleverna sedan målade i färg. 

Elevgrupperna fick slutligen skapa filmreportage där de berättade om sina uppfinningar; vad robotarna och farkosterna har för egenskaper och hur de är tänkta att användas, samt vad de har för fördelar miljö- och resursmässigt i vårt framtida samhälle. Genom att filma med green screen-metoden kunde de små figurerna se stora ut.

Den pedagogiska modellen kan användas ämnesövergripande för att nå mål i ämnena matematik, teknik, svenska, bild och slöjd. Syftet är att intressera fler för tekniska utbildningar. Xenter valde att jobba i Tinker CAD för att den är lätt att arbeta med och mjukvaran är gratis så att intresserade elever kan ladda ner den och fortsätta jobba hemma.

  • Xenter har tidigare tillsammans med grundskolelärare ordnat MakerSpace för unga Botkyrkabor där de fått prova på programmering, styr- och reglerteknik samt 3D-printning. 
  • 2014 startades yrkeshögskoleutbildningen 3D-tekniker. Xenter och branschen byggde då ett avancerat 3D-labb.
  • Med hjälp av utrustning och kompetens och nätverk har det på Xenter hållits mässor om 3D-printning, som ingår som en del i den framtida beskrivningen inom Industri 4.0.
  • År 2017 hålls nästa mässa där Botkyrkas företagare kan få träffa en bransch i teknikens framkant.
  • Tillsammans med Företagarna i Botkyrka Salem formuleras just nu de första  inslagen i ett InnoXenter – en yta där företagare med hjälp av Xenter kan arbeta med produktutveckling och innovationer för morgondagens tjänster och produkter

Tülay finalist i Guldäpplet

Vi gratulerar Tülay Gürgün till att hon i hård konkurrens blivit finalist i lärarstipendiet Guldäpplet 2015.

Guldäpplet har delats ut sedan 2002 till lärare som förnyat undervisningen med stöd av IT, arbetar inkludernade och bidragit till kollegernas kompetensutveckling genom att dela med sig av sina idéer och erfarenheter.

Xenter arrangerar Botkyrka Makerspace

Botkyrka Makerspace på Xenter
Botkyrka Makerspace på Xenter.
Foto: 
Jan Sätherlund

Välkommen till Botkyrka Makerspace:

• Skapa ditt eget spel i Scratch

• Prova på Makey Makey eller Arduino

• Skapa och 3D-printa en enkel modell

• Programmera Lego Mindstorm-robotar

När:    26-28 oktober (under höstlovet v.44)

            kl. 9:00 – 16:00

Var:    Xenter i Tumba

Vem:   barn 10-15 år

Pris:   gratis

Anmälan:

botkyrkamaker.blogspot.se

Arrangeras av Tülay Gürgün i samarbete med:

Xenter, Kreativa Fonden Botkyrka, KomTek Botkyrka och Botkyrka kommun.

Besök Botkyrka filmfestival

Botkyrka filmfestival 2015
Botkyrka filmfestival

Xenter höstlovsanimerar på filminstitutet

Animationer på Filminstitutet
Ann Fagerell på Xenter visar en höstlovsledig elev hur hon kan göra med en animation.
Foto: 
Lottie Carnö
,
Animationer på Filminstitutet
Det är kul att jobba med Green Screen.
Foto: 
Lottie Carnö
,
Animationer på Filminstitutet
Elever får lära sig att göra animationer med figurer.
Foto: 
Lottie Carnö
,
Raffael Guariglia från Xenter visar hur man gör en animation med Green Screen
Raffael Guariglia från Xenter visar hur man gör en animation med Green Screen
Foto: 
Lottie Carnö
Under höstlovet höll Xenters mediepedagoger i filmaktiviteter på Svenska filminstitutet
om du går in via länken här så kan du se resultatet.

Mediecenter på Filmhuset

Filminstitutet har valt att fortsätta att hyra in Mediecenter till sitt öppet hus.

Digitalt om vänskap och ovänskap

Digitala berättelser

Fem digitala berättelser om vänskap och ovänskap har just färdigställts av Björkhagaskolan åk 1. Eleverna har jobbat med manus för sina berättelser och tänkt ut varsin karaktär. Aktiviteten var hög när eleverna med hjälp av färgat papper, pennor, tyg och pärlor skapades figurer samt miljöer och bakgrunder.
De fantasifyllda bilderna som gjordes för berättelserna fotograferades och lades in i datorer. Lite läskigt tyckte en del elever att det var när de spelade in sin röst för dialoger och berättarröster. Musik och ljudeffekter valdes och allt redigerades till färdiga filmer.

För att påbörja arbetet med sina digitala berättelser har Björkhagaskolan åk 2 fått en introduktion på skolan. Hur kan en berättelse bli spännande? Hur gör man ett bildmanus? Hur låter våra röster? Hur kan man jobba med bilder? Är några frågeställningar som behandlades.

Att ha koll på digital kommunikation kan vara bra i många olika arbetssituationer. Personal från AKC (Arbete och kompetenscenter) får tid och hjälp att fördjupa sina kunskaper i ämnet ett antal kurstillfällen.

Filmen Boktjuven har visats på Tumbascenen för åk 7. Nu stundar workshop för de åk 7 som vill jämföra bok och film samt pröva på att berätta med film genom att skapa scener uppdelade i filmteam. Det finns fortfarande platser kvar på workshopen som bokas på: bokakultur.botkyrka.se

Prisad animatör besöker Mediecenter

Erling Ericsson och Raffael Guariglia tittar på animationsprogrammet Monkey Jam
Foto: 
Armias Mamo
,
Ani­ma­tions­pro­gram­met Mon­key­ Jam
Foto: 
Raffael Guariglia

I dagarna hade Xenter och Mediecenter besök av animatören och TV-producenten Erling Ericsson som under många år arbetat på UR med att sprida kunskaper om animation. Han har lärt många barn och ungdomar hur man enkelt kan animera. Erling har bland annat skrivit boken "Animera mera". Han har dessutom fått Sydsvenska Dagbladets och Buffs Stora Pris. Han är numera pensionerad men arbetar trots allt med olika projekt. Han besökte Mediecenter inne i lilla animationen för att få nya idéer och för att eventuellt göra samarbeten med oss. Raffael Guariglia visade Erling hur animationsprogrammet MonkeyJam fungerar. 


Kort Biografi

Erling Ericsson
Född: 1938
Beskrivning: Animatör, TV-producent. Född John Erling Eriksson i Varberg, Halland.
Regi: Sommarlov på M/S Anita (1987), Vad är det som låter? (1977), Vad är det som låter? Bygget (1977), Vad är det som låter? Cirkus (1977)Mer
Manus: Vad är det som låter? Bygget (1977), Vad är det som låter? Cirkus (1977), Vad är det som låter? Havet (1977), Vad är det som låter? Köket (1977)MerKlippning: Rent vatten (1970)
Animation: Rent vatten (1970)
Animationsdesign: Rent vatten (1970)
Tecknare: Rent vatten (1970)

Några länkar:  International Multimedia Workshop 2008. Den här filmen är gjord av ungdomar som medverkade under Erling Ericssons workshop med box-systemet. Erlings hemsida.

Medieprojekt planeras för fullt

Nu är vi i full gång att planera medieprojekt tillsammans med lärare som bokat sig för hösten 2014 – våren 2015. 

BOKA KULTUR 2014 kan botkyrka kommuns skolor anmäla klasser för olika medieprojekt som erbjuds åk 1 – 9. När klassen är bokad hör vi av oss till läraren för att gemensamt planera innehållet så det passar ämnen och teman som är aktuella i skolarbetet.

• Berättarlust med ljud, bild och röst åk 1–3
• Diskutera mera åk 4–6
• Ge digitalt liv åt en dikt åk 7–9
• Berätta med film åk 7