Gymnasiebloggen

 

Ettorna på Film/TV, Ljudproduktion & Fotografi/Mediedesign på utställning

Eleverna hänger upp sina pratbubblor
Hela gänget på utställning i Hågelbyparken
Foto: 
Isabella A Johanson

Den 4 juni var ettorna på studiebesök på utställningen "Brodera ut texten" av Gisela Ståle (öppnas i nytt fönster)  som visades på Klockhusvinden i Hågelbyparken. Där fick de utöver att se på utsällningen ta fram egna pratbubblor med texter utifrån "Säg din mening eller utryck din önskan". Pratbubblorna hängdes sedan upp i ett av träden i parken och dagen avslutades med lunchpicknick och brännboll.

Här nedan kan du se bilder från dagen!

Gisela Ståle har med sina broderier med komiska och tragiska budskap skapat en viral succé med över 30 000 följare i sociala medier, främst på Instagram (öppnas i nytt fönster)

Andor Gonzales Margalef, estetiska programmet, kniper Tumba Gymnasiums studentdiplom 2019

Eleven Andor viner pris
Andor Gonzales vinner pris
Foto: 
Isabella A Johanson

Varje år på skolavslutningen delar Tumba Gymnasium ut studentdiplom på 1500 kronor till de elever som har varit en bra kamrat, haft en bra närvaro i skolan samt deltagit i klassens utveckling. I år var det Andor Gonzales på det estetiska programmet som fick utmärkelsen. 

Alla pristagare på scen

Elever från Film/TV och Ljud har spelat in föreställningen "En julsaga"

Isabella, Niclas, Bea och Agnes hyllas med blommor
Isabella, Niclas, Bea och Agnes hyllas med blommor

Åtta av våra elever från ES16 Tumba gymnasium/Xenter hjälptes åt att filma och ta ljud under Enskedespelens föreställning "En julsaga" som spelades under hösten 2018. Bea och Agnes, två filmtreor har, tillsammans med läraren Isabella A. Johansson, utöver filminspelning, slitit hårt och länge för att klippa ihop hela filmen som förevigar föreställningen!  I söndags, den 26 maj, var det premiär och filmvisning av deras film på Teater Reflexen i Kärrtorp. Givetvis med eleverna och läraren Isabella på scen, med hyllningar från publiken i form av applåder och blommor.

Publiken tittar hänfört på filmen "En julsaga"

Scen ur filmen "En julsaga"

Vill du läsa mer om Enskedespelet och föreställningen kan du ta en titt på deras egen webbsida (öppnas i nytt fönster) 

Tvåorna på Bild/Animation testar Screentryck

Rebecka Beran, lärare, visar eleverna screentryck
Rebecka Beran, lärare, visar eleverna hur screentryck går till
Foto: 
Claudia Virtanen

I kursen "Bild" har våra tvåor fått testa på att göra screentryck, från ax till limpa. Screentryck är i korthet att screenfärg pressas genom en schablon i  screenduken med hjälp av en screenrakel. Detta trycks sedan på textil, exempelvis en tröja eller kanske en väska.

I grafiskverkstaden på skolan fick eleverna först provtrycka för att sedan arbeta med att ta fram ett eget original. Vissa ritade på frihand, vissa arbetade med animation i sina datorer. När originalen var klara var det dags att för "beskiktning" vilket betyder att varje ram som ska användas täcks med fotoemulsion och sedan belyses med UV-ljus i en speciell maskin. Efteråt måste ramen sköljas av under rinnande vatten för att motivet ska komma fram. 

När allt detta var klart fick eleverna äntligen börja screentrycka. Här nedan kan du se bilder från de olika momenten.

Är du nyfiken på vad screentryck är mer djupgående?  läs mer om vad screentryck är här:

Nedan ser du bilder från de olika momenten i screentryck:

Tvåorna på Bild/Animation testar Sreentryck

Rebecka Beran, lärare, visar eleverna screentryck
Rebecka Beran, lärare, visar eleverna hur screentryck går till
Foto: 
Claudia Virtanen
I kursen "Bild" har våra tvåor fått testa på att göra screentryck, från ax till limpa. Screentryck är i korthet att screenfärg pressas genom en schablon i  screenduken med hjälp av en screenrakel. Detta trycks sedan på textil, exempelvis en tröja elelr kanske en väska.

I grafiskverkstaden på skolan fick eleverna först provtrycka för att sedan arbeta med att  ta fram ett eget original. Vissa ritade på frihand, vissa arbetade med animation i sina datorer. När originalen var klara var det dags att för "beskiktning" vilket betyder att varje ram som ska användas täcks med fotoemulsion och sedan belyses med UV-ljus i en speciell maskin. Efteråt måste ramen sköljas av under rinnande vatten för att motivet ska komma fram. 

När allt detta var klart fick eleverna äntligen börja screentrycka. Här nedan kan du se bilder från de olika momenten.

Är du nyfiken på vad screentryck med djupgående?  läs mer om vad screentryck är här:

Nedan ser du bilder från de olika momenten i screentryck.

Alla elever samlade för genomgång av screentryck

Eleverna testar screentryck

Ram för screentryck

Screentryck pågår med eleverna

Dags för färg

Studiebesök på SVT och UR

En gruppbild med alla elever åk ett som är på studiebesök
Gruppbild åk 1 med Bolibompa
Foto: 
Claudia Virtanen
Den 14 maj var eleverna i årskurs ett på Film/TV, Ljud och Foto på studiebesök hos SVT (Sveriges Television) och UR (Utbildningsradion)

Varje år gör vi på det estetiska programmet på Tumba Gymnasium/Xenter flertalet studiebesök på olika platser inom mediebranschen. Detta för att våra elever ska se hur arbetslivet och branschen ser ut, men för att vi ofta gör riktiga uppdrag och då måste vi kunna hur branschen arbetar. Men det ger också en branschnära kontakt för våra elevers framtida arbete. Våra lärare är, utöver sin läraroll, också ofta verksamma i mediebranschen, vilket gör att vi kan få besöka platser som inte alltid är öppet för allmänheten i vanliga fall.

Vi började dagen på SVT där vi redan i entrén möttes av Bolibompadraken som vi givetvis tog en gruppbild tillsammans med. Sedan mötte Hans Arn, från SVT, upp oss och alla fick besöksbrickor för att kunna komma in. Hans, som arbetat på SVT i över 40 år visade oss runt i de enorma lokalerna där han med både stor skicklighet och en enorm kunskap visade oss runt och berättade om SVT:s olika program, om deras historia och framtid. Vi fick se flertalet studios, där olika program spelas in, exempelvis "Labyrint", "Bolibompa", olika idrottsprogram och givetvis fick också kika in i studion där SVT Nyheter sänds. På vägen fick vi också kika in i Bolibompa-drakens hus, se rekvisita-tillverkningen och fick också gå igenom den pulserande redaktionen, där alla redaktörer sitter.

På vägen mötte vi också Nassim Al Fakir som var mitt uppe i en inspelning.

Efter rundturen lämnade Hans över oss till UR där vi fick träffa Åse Tolgraven som berättade om UR:s olika program och som guidade oss runt. Sedan var det dags för lunch och en paus i parken utanför. Efter lunch fick vi träffa redaktionen för "Tänk till", som ville intervjua eleverna och få feedback om vad de tycker om programmet. Våra elever fick också ställa frågor till redaktionen, frågor som de arbetat fram i på lektionerna i skolan före studiebesöket.


Här nedan kan du se lite bilder från studiebesöket:

Tänk till-redaktionen

Björnes Magasin är mysigt!

Gruppbild med Bolibompa

UR berättar om sitt arbete

Nyhetsstudion på SVT

Hans visar alla elever runt på SVT

Hans visar alla elever runt på SVT

Samling i gångarna mellan Svt och UR
Bild på stor studio med många lampor

Gruppbild med alla elever

TV- och Filmbranschen boomar just nu och skriker efter personal med rätt kompetens

Studiebesök SVT

TV- och Filmbranschen boomar just nu och skriker efter medarbetare med rätt kompetens

Just nu och framöver prodoceras det mycket serier och TV-program i Sverige som innebär att branschen växer och behöver ännu mer personal med rätt kompetens nu och de kommande åren. Branschen söker inte bara medarbetare med den kreativa kunskapen utan också den tekniska och den praktiska kunskapen. 

Den får du hos oss på  Tumba Gymnasiums /Xenters estetiska program Film/TV. Vi satsar mycket på dig som elev, att ge dig en branschnära utbildning med ett stort tekniskt kunnande, med riktiga uppdrag och ett stort kreativt och entrepreniöriellt tänkande.

Här nedan kan du läsa mer om utbildningen Film/TV

Ettorna på medieprogrammet visar upp sina reportage

Elever redovisar sina reportage
Eleverna redovisar sina reportage
Foto: 
Isabella A Johanson

I kursen media/samhälle/kommunikation har ettorna fått göra reportage om demokrati, diktatur, jämställdhet och jämlikhet.

Eleverna delades upp i olika grupper med elever från de tre profilerna film/TV, ljud och fotografi. I uppgiften ingick att filma, spela in ljud, intervjua och ta pressbilder till reportaget.

Alla grupper fick visa upp sitt arbete i Nisellsalen på Xenter och de olika  reportagen: Jämlikhet, Usa kontra Sverige, Sverige kontra världen, Jämställdheteninom fotbollen, 60 sekunder och Jämställdhet inom yrken. Utöver att visa upp sitt reportage, visa bilder och berätta om sitt reportage fick eleverna också göra en "kompis-bedömning" på  varsitt repoortage. 

Frågorna som skulle besvaras var:

  • Vad vill skaparna få oss att känna?
  •  Vad tyckte du att du lärde dig av reportaget?
  •  Vad tyckte du om reportagets form?

Här nedan kan du titta på lite bilder från redovisningen.

Redovisning av reportage pågår

Redovisning av reportage pågår

Redovisning av reportage pågår

Redovisning av reportage pågår

Redovisning av reportage pågår

Affischtävling på Tumba Gymnasium

Bild på affisch på den som vann affischtävlingen i påk 2 2019
Vinnare i affischtävlingen 2019 Selma Zetterström
Foto: 
Claudia Virtanen
,
Affisch på biblioteket andrapris 2019
andrapristagare affischtävling 2019 Emma Blomstrand
Foto: 
Claudia Virtanen
,
tredjepristagare Arvid affischtävlingen 2019
Tredjepristagare Arvid Aspeborg
Foto: 
Claudia Virtanen

Affischtävling för eleverna i årskurs två i Bild/Animation avgjord

Under april månad utlyste biblioteket på Tumba Gymnasium en affischtävling, där temat var att öka läsning bland unga männsikor. Vinnaren av tävlingen vinner, förutom äran, en plats i biblioteket, med sin affisch som en stor ljudabsorberande tavla. Det var bibliteket som tog kontakt med Daniel Lagerlöf, lärare i fortografi på Xenter /Tumba Gymnasium som involverade eleverna i årskurs 2 på Bild/animation. Både skolans elever och lärare har fått rösta och i slutet av april blev resultatet klart.

Vinnaren blev Selma Zetterström, ett stort grattis!

På andra plats kom Emma Blomstrand och på tredje plats kom Arvid Aspeborg. 

Postmuseum + Xenter = SANT

Alla elever på Film/TV
Alla elever på åk 2 film/TV
Foto: 
Claudia Virtanen

 Eleverna i årskurs två på det estetiska programmet FILM/TV har under våren 2019 haft ett samarbete med Postmuseum i Stockholm. De har filmat och gjort intervjuer till Postmuseums kommande utställning ”Älskade postnummer” som öppnar i 27 september 2019. 

Torsdagen den 25 april var det dags för inspelning av intervjuerna och med kameror, stativ, ljussättning och annan teknisk  utrustning tog sig klassen in till Postmuseum som ligger i Gamla stan i Stockholm.

Uppdraget var att göra intervjuer och filma inför utställningen, ”Älskade postnummer”. Samarbetet med Postmuseum togs av Julia Gunnirsdottir, utställningsproducent

 på Postmuseum.

 

Jag fick höra talas om samarbetet skolan haft med Polismuseet och tog kontakt med Vanya Moore Briones, ljudlärare på Xenter. Hon hänvisade till Tobias Falkenstad, lärare och instutitionsansvarig för Film/TV på Xenter och här är vi nu. Dagen då allt ska spelas in.

Utställningen handlar om postnumrets betydelse för hiphop-kulturen och de som intervjuades har alla koppling till just hiphop.

Eleverna hade delats in i tre grupper där en skulle intervjua, en filma och en spela in ljudet. Alla grupper hade valt olika platser inne i biblioteket på Postmuseum.

 

Först ut att filmas och intervjuas var Andrea Danki´c, som forskar kring just Hiphop i Sverige.


Jag har sedan jag var liten varit fascinerad av hiphop. I början rappade jag själv, men det övergick i att vilja forska kring det istället. Nu studerar jag etnologi på universitetet och ska snart doktorera i ämnet. 

 
De andra som intervjuades var Jacob Kimvall, universitetslektor, som forskar om graffitikonst, Hanna Nyvall, intendent på Postmuseum och Malkolm Andrew, journalist på tidningen Kingsize Magazine.
 

 Det brukar jag vara som intervjuar andra, det är lite nervöst att själv bli intervjuad. Men jag brinner ju för hip hop och tycker att det är jätteroligt att få vara med och prata om dess betydelse i Sverige.

Eleverna själva var både trötta och nöjda efter alla fyra intervjuer, men jobbet är ju inte över när inspelningen är klar. Det är då arbetet med redigeringen börjar. Många timmar framför datorn, med film och ljud, klipp efter klipp, korrvändor till postmuseum och deadlines att hålla.
 
Men än så länge är Postmuseum nöjda, läraren nöjd och framförallt är eleverna nöjda.
 

Jag tycker att samarbetet med Postmuseet har varit superroligt. Kul att göra riktiga uppdrag och framförallt att spännande då våra filmer ska visas upp på en riktig utställning, säger Paulina Olivares, elev på Film/TV.

 
Vill du se hur eleverna hade det under dagen? Gå in och titta på deras egen Vlog från dagen på Youtube https://www.youtube.com/watch?v=ZvrluegyQV8

Andrea blir intervjuad av elev

Malkolm blir intervjuad

Eleverna sätter igång intervju nummer tre

Elever och intervjuobjekt tittar igenom bilder och film

Tre elever intervjuar och filmar intendent Hanna

Elever sitter med sina kameror och ska filma