Xenterbloggen

Vernissage i Tumba Bibliotek
Vernissage i Tumba Bibliotek

Söndagen den 7 oktober är det äntligen vernissage för ”I hjärtat av Tumba”; utställningen som samlar Tumbabornas egna bilder av orten på biblioteket. Samtidigt återinvigs Xet-museet som flyttat ihop med Tumba bibliotek. Mer information om programmet hittar du inom kort på bibliotekets webbplats: bibliotek.botkyrka.se. Arrangemanget är i samarbete med Xet-sällskapet och fotoelever från Xenter.


Tid: söndag 7 oktober kl. 13:00,

Plats: Tumba bibliotek

VR-hackaton med Xenter och Nackademin
VR-hackaton med Xenter och Nackademin
Foto: 
Patrik Lark
,
VR-hackaton med Xenter och Nackademin
VR-hackaton med Xenter och Nackademin
Foto: 
Patrik Lark
,
VR-hackaton med Xenter och Nackademin
Foto: 
Patrik Lark


YH-utbildningarna VR-producent på Xenter och VR-utvecklare på Nackademin hade under ledning av Anders Lindgren och Robert Söderberg ett hackaton med tema ”Global Warming”. De studerande gjorde under en dag undersökningar runt problematiken och presenterade vid dagens slutpresentation flera olika typer av VR360-filmer och VR-spelidéer.


En av de studerande, Johannes Jämtheden, tyckte att ”det var skoj att träffa dem och se vad de gör”.  Manne Söderlund Nyman, studerande på Xenter, tyckte att ”det var kul och att man träffade framtida kollegor. Bra networking helt enkelt”.


Efter det avslutande gemensamma minglet hade flera samarbeten och projekt initierats.


Läs mer om Xenters VR-utbildning

Specialtryckerierna besökte Xenters 3D-labb
Specialtryckerierna besökte Xenters 3D-labb
Foto: 
Xenter


Fespa Sweden Association är branschföreningen för specialtryckerier. Här om dagen hade de sin nätverksträff här på Xenter (och Big Image Systems). Under deras besök i Tumba på Xenters 3D-utbildning knöts kontakter mellan blivande 3D-tekniker och de deltagande företagen.


"Ett riktigt givande möte med intressanta studiebesök och trevliga kollegor att umgås med. Jag har redan bokat in vårmötet”, säger Leif Jacobsson, Atlas Industrial Print.


På bilden visar Jan Sätherlund en av Xenters 3D-skrivare som använder gipsliknande pulver.

Morgonrusning i marinan vid Robinsonproduktionen på Fiji.
Foto: 
Sandra Edenhall

Hej igen

Nu går jag den tredje och sista terminen här på Xenter yh-utbildningen Livesändningsspecialist. Jag är inne på min andra LIA-period. Är just nu på Fiji med produktionsbolaget Mastiff, spelar in Robinson och har rollen som produktionskoordinator och scripta.

Jag började min LIA-period redan i början av juli för att vara med på kontoret i Frihamnen och förbereda för avresan till Fiji. Jag hjälpte bland annat till med att köpa rekvisita, packa dessa och även en väldig massa andra saker som kan behövas på en öde ö under 8 veckors tid. Sen plastade jag in dessa lådor, vägde och mätte och skickade iväg med flygfrakt några veckor innan vi satte oss på planet hit.

Resan från Stockholm till vår hemliga destination på Fiji tog nästan precis 50 timmar, dörr till dörr. Mellanlandningar i Moskva, Singapore, Melbourne, Nadi och sista flyget gick inrikes på Fiji och sen tillslut en 3 timmars båtfärd över öppet hav. Behöver kanske inte säga att vi sov ganska gott den första natten…

Som scripta på öråd och tävlingar sitter jag tillsammans med bildproducent, producent och redaktör i kontrollrummet för att skriva ner allt som händer och sägs framför kamerorna. Jag noterar om det är något speciellt som händer, som kan vara roligt eller ha annat innehållsvärde för slutprodukten. Både lite extra snygga och bra bilder som bildproducenten vill ha med, men även bilder och olika "säg" och vilken tagning som redaktör och producent vill ha med. Det jag skriver ner skickar jag sedan till redaktören som i detta fall även kommer vara med under klippningen av programmet. Så det blir som ”hjälp” för honom senare i efterbearbetningen.

Det är väldigt kul att sitta med mitt i smeten. Jag får höra och se väldigt mycket som många andra missar. Det gäller dock att alltid vara på tårna för det är mycket som kan hända på samma gång och då gäller det att få ner det snabbt på datorn, i rätt ordning och med rätt tidskod och rätt kamera.

En ”Robinson-vecka” består av 4 dagar:

Dag 1 är ”pristävling” där båda lagen är med och tävlar om olika priser.

Dag 2 är ”reality-dag”, en dag som är lite lugnare för både oss som jobbar samt deltagarna. Eng-teamen följer deltagarna på stränderna.

Dag 3 är det ”Robinsontävling” där båda lagen tävlar om statyetten och om att inte hamna i örådet där någon tvingas åka hem.

Dag 4 är det ”immunitetstävling” på förmiddagen för de laget som senare på kvällen ska till örådet.  

Sen så börjar veckan om igen och det fortsätter att rulla på typ så fram tills finalen.

Vi är runt 130 personer här på ön, från 14 olika länder! Såklart många svenskar men också ett stort gäng med fransmän, fijianer och kambodjaner. Utöver det är det även personer från Sydafrika, Finland, Nya Zeeland, Barbados, Filipinerna, Norge, Danmark, Belgien, Australien och Tyskland. Så roligt att träffa alla dessa människor som alla jobbar med samma sak fast vi kommer från olika hörn av världen. 

När jag inte är ute på tävling eller på öråd, så är jag i marinan hjälper till med all båtlogistik. Vi har inga bilar på ön så allt och alla åker med båtar överallt. Vi har 12 båtar som vi använder varje dag sen har vi även en medic-båt som alltid ligger vi bryggan i fall det skulle hända en olycka där vi snabbt behöver ta oss till sjukhus eller köra nattetid.  

Jag har varit på Mastiff sedan min första LIA i januari och trivs väldigt bra här. Vi praktikanter blir väl behandlade och känns verkligen som att vi räknas med i ”resten” av teamet. Det är många som tar oss under sina vingar och visar och berättar hur man kan göra saker bättre nästa gång.

Kram

Sandra Edenhall, studerande på Xenter yh-utbildningen livesändningsspecilsit

LIA 2: Som produktionskoordinator samt scripta på Mastiff och produktionen ROBINSON 

 Bildproducenten Warren och fotografen under produktionen av Robinson 2018 på Fiji. Alla bilder är fotograferade av Sandra Edenhall.

 Kontrollrummet för Örådet.

 Kontrollrummet under tävlingen. 

 Det går åt ett antal XD-Cam-diskar under en Robonsonproduktion.

 Förberedelser av Öråd. Genomgång av manus och gamesheet.

Fantastiskt vatten vid Fiji och varmt och skönt att bada i. 

Kamera mitt i djungeln.

Matsalen för teamet på Robinsonproduktionen 2018 på Fidji.

Härliga solnedgångar varje kväll.

Xenter yrkeshögskola
Xenter yrkeshögskola har idag nio utbildningar och söker nu nio till.
Foto: 
Patrik Lark
Igår vid midnatt stängde YH-myndigheten slussen för ansökningar om att få starta nya YH-utbildningar. Xenter lyckades få in 12 ansökningar, där tre var omsökningar av befintliga utbildningar. Nu är det bara att hålla tummarna för att så många som möjligt går igenom!
 
NIO ANSÖKNINGAR OM HELT NYA YH-UTBILDNINGAR:
- Content Creator
- Elkonstruktör (distans)
- Fibertekniker
- Frontend-utvecklare
- Läraradministratör (distans)
- Redigerare – Postproduktion
- Registrator/Dokumentcontroller (distans)
- Underhållstekniker Automation
- VFX-artist
 
Läs mer om YH-utbildningarna här:

Köp ditt företags marknadsplats under eventet:  FIRST Lego League – ”Sports for the Minds”!

Den 10 november i år står Xenter Botkyrka värdar för en av Sveriges nio regionfinaler av den internationella turneringen FIRST Lego League - en tävling som främjar vetenskap och teknik hos barn.

I dessa barn finner vi kreativitet, innovationsförmåga, problemlösning och ett ansvarstagande för framtiden, förmodligen den typ av kvalitéer som ditt företag söker i en framtida medarbetare. Det är därför viktigt att stödja den här typen av utvecklande projekt.


Följande marknadspaket går att köpa:

 


Paket 

Pris

 

Innehåll

A

2700

 

Logotyp i programbladet

       

B

5000

 

Annons i programbladet en tredjedel av A5

       

C

10000

 

Annons i programblad, en halv A5-sida

     

Logotyp i annonsering i lokalpress

       

D

50000

 

Annonsering i lokalpressen vid två tillfällen; Samarbetspartner med logotyp på affischer

     

Annons i programblad helsida

     

Plats för vepa på tävlingsområdet

     

Roll-up på scenen

     

2 biljetter till VIP Globen Horse Show eller likvärdigt (värde 6300 kr)

     

Monter

       

E

95000

 

Annonsering i lokalpressen vid två tillfällen; Samarbetspartner med logotyp på affischer

     

Annons i programblad, helsida

     

Plats för vepa på tävlingsområdet

     

Logotryck på t-shirts

     

Logotyp under livesändning

     

Roll-up på scenen

       
     

Bjudning för företagets kunder/personal inkluderar
3-rättersmiddag och dryck
(max 20 personer) samt 
underhållning, på Xenter, valfri vardag 

       
     

2 biljetter till VIP Globen Horse Show eller likvärdigt (värde 6300 kr)

 

Moms tillkommer på samtliga priser

 

För mer information mejla: petja.svensson@xenter.se alternativt ring 076-119 39 98

Skolstart på Xenters yrkeshögskola
Skoltstart på Xenters yrkeshögskola hösten 2018
Foto: 
Patrik Lark

Idag började alla våra 250 nya YH-studerande, hela nio YH-utbildningar på en gång!

Aldrig tidigare har Xenters yrkeshögskola haft så många studerande i huset samtidigt, med 2:orna inräknade blir det totalt 400 studerande. Det tycker vi är väldigt kul, inte minst eftersom högkonjunktur normalt sett brukar innebära att färre väljer att utbilda sig. Men nu kan vi se fram emot en riktigt spännande höst med extra mycket liv i huset. Alla ska känna sig varmt välkomna till oss på Xenter!

I höst, närmare bestämt den 12 september bjuder Xenter och Företagarna Botkyrka-Salem in till ett frukostseminarium, där du som företagare eller blivande företagare har möjlighet att få juridisk rådgivning runt bland annat bolagsformer. 

Håll koll på vårt kalendarium som kommer att uppdateras med fler event efter sommaren.

Nu finns det bara en sak kvar att göra... nämligen att önska er alla en riktigt härligt, skön sommar!

Bästa hälsningar


Xenter


Exemplet "Lars"

Ett exempel på hur det kan se ut för en studerande som inte bor i Stockholm:
Utbildningen är på 40 veckor heltidsstudier, varav den praktiska delen, LIA-perioderna är 13 veckor. Den kan "Lars" göra på hemmaplan i Karlskrona på något företag inom storköksbranschen. Det innebär att han endast behöver vara i Stockholm/Tumba under 27 veckor av utbildningstiden.

I övrigt har vi i möjligaste mån lagt den klassrumsförlagda delen på tisdag-torsdag, vilket innebär att Lars kan åka hem till familjen de veckor som inte har annat än självstudier på måndagen och fredagen. Det kan vara studiebesök och gästföreläsningar dessa dagar vissa veckor. Lars har fått ett hyresrum via kontakter som Xenter YH har med Villaföreningen i närområdet av skolan, och har på så sätt löst sitt boende under den tid han studerar upp i Stockholm/Tumba. Detta möjliggör studier på annat än hemorten.

Så att bo på annan ort är oftast inga problem för våra studerande

Hej!

Här kommer en berättelse om min LIA-praktik på MTG (Modern Times Group).

Jag hade förmånen att praktisera på MTG och jobba med Viareal nyligen. Att få komma ut i arbetslivet är det mest givande en hungrig förmåga kan vara med om. Praktiken var mycket lärorik ur flera aspekter. Det har blivit mestadels redigering men även en hel del planering då projektet jag varit involverad i är ett nordiskt samarbete inom MTG med slutmålet att skräddarsy och släppa en slutproduktion i flera länder. Producenten har jobbat från Danmark vilket har varit väldigt lärorikt rent kommunikativt och detta projekt har i.om det varit så mycket mer för mig än vad det ser ut som för resten av världen. 

Jag personligen har mest fokuserat på tekniken inom VR/360 och hur den fungerar, fram tills nyligen. När jag fick komma till ett stort företag med otroligt mycket teknik så insåg jag väldigt fort, att allt knyts åter och går tillbaka till berättandet. På MTG insåg jag hur man kan skapa så otroligt mycket på egen hand i relation till sina resurser, bara man tänker igenom vad man vill berätta och hur det ska nå fram till en konsument.


“För att engagera en mediekonsument ställs krav på vårt berättande.”

På MTG har jag jobbat med en väldigt stor produktion som inte har haft release ännu, vilket betyder att den inte är officiell. Men det finns så mycket funderingar och lärdomar för mig att dra kring detta stora projekt gällande Storytelling i VR/360.

Samhället och dess utveckling drar åt det ytterst individualistiska hållet. Sociala medier och hur de används bär det stora ansvaret för denna utveckling. Bilder, videos och inlägg där det handlar om att visa upp sig själv från sina bästa sidor, skräddarsydda nyhetsflöden och filmförslag på streamingsajterna vi använder erkänner att vi vill och söker oss ofta till det vi själva tycker om och står för. När mediekonsumenter då kan bli en del utav vad de ser, istället för att vara åskådare, så är VR där och följer den utvecklingskurva och efterfrågan som samhället ställer. Kort sagt, vi som konsumenter vill gärna stå i centrum när vi blir underhållna och vi vill kunna känna en personlig koppling till vad som sker. Med VR kan vi tillföra känslan av närvaro vilket gör att den efterfrågan som finns kan uppfyllas. Vi som producenter har en skyldighet att skapa material utefter konsumenternas efterfrågan, och jag lärde mig under praktiken hur viktig den aspekten är att väga in i sina produktioner för att VR ska ta ytterligare steg, in i folks hem.


“De kreativa krafterna behöver de kommersiella för att VR ska flytta fram sin position som berättar- och underhållningsmedia.”

 Under min praktikperiod blev det uppenbart för mig att det kommersiella behöver det kreativa och att det kreativa behöver det kommersiella för att tillsammans kunna berätta en berättelse som konsumenterna vill vara en del utav och slukas upp i. Om mediekonsumenterna vill kunna utföra en handling, interagera med saker i sin omgivning så måste vi se till att tekniken tillåter sådana saker. Men för att det interaktiva ska fylla en funktion så behöver man berätta något som intresserar en publik. Jag tycker att det kommersiella skapandet representerar den tekniska sidan och att det kreativa skapandet representerar den berättande sidan och för mig så har det under praktiken blivit uppenbart att bådadera behöver existera och pusha varandra framåt hela tiden för att VR ska lyfta på riktigt.

För att återkoppla så ligger VR som berättar- och underhållningsmedia helt rätt i tiden. Här trodde jag innan praktiken att VRs nuvarande ställning berodde på att de tekniska bitarna inte var helt på plats då bra utrustning inte fanns till ett hyfsat billigt pris. Men det stora behovet ligger i medieutbud och därför måste vi fokusera på storytelling och producera material som i slutändan uppskattas av just konsumenterna. Så viktigt!

Film har under de senaste åren fått en stark format-konkurrent då serier av alla dess slag fullständigt exploderat. Det är stora serier med stora investerare som stjärnspäckade namn och manusförfattare drar mest åt, och det är ett format som stämmer väldigt väl in på samhällets konsumtionsvanor och efterfrågan på underhållning. Jag tror att börja producera cinematisk VR i serieformat är en stor grej som skulle locka konsumenterna till att köpa VR-headset och börja konsumera VR på en daglig basis då man får en mycket större valmöjlighet i hur länge man stannar i den virtuella verkligheten då manus för tv-serier bygger mycket kring det resonemanget. Det hade varit väldigt intressant att se ett stort företag som Netflix eller HBO satsa på VR produktioner i serieformat, och jag undrar om inte det ligger väldigt nära till hands.

Mina lärdomar under första LIA-perioden har handlat mycket mer om tankar och funderingar än om en specifik mjuk- eller hårdvara. I slutändan så spelar det ingen roll hur häftig teknik du har och hur cool din produktion är så länge du inte berättar något som engagerar och berör mottagaren. Mina tankar har handlat så mycket om fokus på de personer jag riktar mig till och som ska ta del utav mina produktioner. Det ska bli otroligt kul att få tillämpa detta på kommande produktioner och utvärdera ytterligare hur man ska förhålla sig till saker och ting när man väver samman storytelling och teknik för att kunna producera precis vad jag vill, precis som konsumenterna vill ha det. Det är verkligen eftersträvansvärt och min första LIA har gett mig väldigt stora framtidsförhoppningar! Tyvärr så kan jag inte berätta vad jag gjort på MTG ännu, men snart så..

Stay tuned,

Anthon Viberg

VR-Producent ’17

God Jul från oss alla till er alla - i VR dessutom


En God Helg önskar vi er allihopa!

Här kan du titta på en kort VR-film, producerad av våra studerande på YH-utbildningen "VR-producent".

Vi ses med nya krafter i januari igen <3

xenters_julhalsning

Vår egen "Artist in Residence" Amanda de Frumerie har utställning!

Välkommen på Vernissage på Galleri Toppen den 22 november kl 17-20.

Galleri Toppen liggeri Ateljeföreningen Färgkontoret i Gröndal på Lövholmsgränd 12

Utställningen består av två delar: Nya figuriner i keramik “Hiding Places”, samt en ny bildserie “Partikelbana”. Teckningarna är skapade i samarbete med poeten Martti Soutkari och musikern Petter Herbertsson. De är ett slags mikrokosmos av rötter, hår och droppar. För figurinerna är det skogen med dess ytor, texturer, former och mönster som varit en inspirationskälla. Selma Lagerlöf, John Bauer och Elsa Beskow är andra inspirationskällor vars bildvärldar Amanda återkommer till i detta projekt. Titeln “Hiding Places” anspelar på idén om att gömma sig på olika sätt, under ytor av mönster, bakom dem eller för sig själv, men också på den konstnärliga processen och leken. 

Läs mer och anmäl dig till eventet här

Delegation från Turkiets arbetsgivarorganisationer på besök

Turkiskt besök 3 oktober 2017
Foto: 
Claudia Virtanen
,
Turkiskt besök 3 oktober 2017
Foto: 
Claudia Virtanen

Förra veckan hade Xenter besök av en delegation på 15 personer från Turkiet som representerar arbetsgivarorganisationerna, MÜSİAD och HAK-İŞ.  Deltagarna har gjort ett veckolångt besök i Stockholm inom ramen för det EU -och turkiskt finansierade tvååriga projektet Technical Assistance for Increasing Adaptability of Employees and Employers with a Social Dialogue Approach som avslutas i december.  

Projektet, som tidigare besökt även Italien, är i Sverige för att de är nyfikna på den svenska modellen och vill ta del av erfarenheterna vad gäller social dialog och yrkesutbildning. Förutom besöket på Xenter innehåller veckan även besök hos Mälardalens tekniska gymnasium, Scania, SKL(Sveriges kommuner och landsting), Medlingsinstitutet samt organisationernas motsvarigheter LO-Förbundet, Unionen och SN (Svenskt Näringsliv).

Med från Xenter var verksamhetsledare Tor-Erik Lillsebbas och YH-Chef Håkan Sundborg

Nedan kan du läsa mer om de olika organisationerna:

MÜSİAD -  the Independent Industrialists and Businessmen's Association of Turkey http://www.musiad.org.tr/en

HAK-İŞ - Trade Union Confederation http://www.hakis.org.tr/index-eng.php