YH-bloggen

Exemplet "Lars", studerande boende på annan ort


Exemplet "Lars"

Ett exempel på hur det kan se ut för en studerande som inte bor i Stockholm:
Utbildningen är på 40 veckor heltidsstudier, varav den praktiska delen, LIA-perioderna är 13 veckor. Den kan "Lars" göra på hemmaplan i Karlskrona på något företag inom storköksbranschen. Det innebär att han endast behöver vara i Stockholm/Tumba under 27 veckor av utbildningstiden.

I övrigt har vi i möjligaste mån lagt den klassrumsförlagda delen på tisdag-torsdag, vilket innebär att Lars kan åka hem till familjen de veckor som inte har annat än självstudier på måndagen och fredagen. Det kan vara studiebesök och gästföreläsningar dessa dagar vissa veckor. Lars har fått ett hyresrum via kontakter som Xenter YH har med Villaföreningen i närområdet av skolan, och har på så sätt löst sitt boende under den tid han studerar upp i Stockholm/Tumba. Detta möjliggör studier på annat än hemorten.

Så att bo på annan ort är oftast inga problem för våra studerande

Anthon, blivande VR-producent, berättar om sin LIA-praktik

Hej!

Här kommer en berättelse om min LIA-praktik på MTG (Modern Times Group).

Jag hade förmånen att praktisera på MTG och jobba med Viareal nyligen. Att få komma ut i arbetslivet är det mest givande en hungrig förmåga kan vara med om. Praktiken var mycket lärorik ur flera aspekter. Det har blivit mestadels redigering men även en hel del planering då projektet jag varit involverad i är ett nordiskt samarbete inom MTG med slutmålet att skräddarsy och släppa en slutproduktion i flera länder. Producenten har jobbat från Danmark vilket har varit väldigt lärorikt rent kommunikativt och detta projekt har i.om det varit så mycket mer för mig än vad det ser ut som för resten av världen. 

Jag personligen har mest fokuserat på tekniken inom VR/360 och hur den fungerar, fram tills nyligen. När jag fick komma till ett stort företag med otroligt mycket teknik så insåg jag väldigt fort, att allt knyts åter och går tillbaka till berättandet. På MTG insåg jag hur man kan skapa så otroligt mycket på egen hand i relation till sina resurser, bara man tänker igenom vad man vill berätta och hur det ska nå fram till en konsument.


“För att engagera en mediekonsument ställs krav på vårt berättande.”

På MTG har jag jobbat med en väldigt stor produktion som inte har haft release ännu, vilket betyder att den inte är officiell. Men det finns så mycket funderingar och lärdomar för mig att dra kring detta stora projekt gällande Storytelling i VR/360.

Samhället och dess utveckling drar åt det ytterst individualistiska hållet. Sociala medier och hur de används bär det stora ansvaret för denna utveckling. Bilder, videos och inlägg där det handlar om att visa upp sig själv från sina bästa sidor, skräddarsydda nyhetsflöden och filmförslag på streamingsajterna vi använder erkänner att vi vill och söker oss ofta till det vi själva tycker om och står för. När mediekonsumenter då kan bli en del utav vad de ser, istället för att vara åskådare, så är VR där och följer den utvecklingskurva och efterfrågan som samhället ställer. Kort sagt, vi som konsumenter vill gärna stå i centrum när vi blir underhållna och vi vill kunna känna en personlig koppling till vad som sker. Med VR kan vi tillföra känslan av närvaro vilket gör att den efterfrågan som finns kan uppfyllas. Vi som producenter har en skyldighet att skapa material utefter konsumenternas efterfrågan, och jag lärde mig under praktiken hur viktig den aspekten är att väga in i sina produktioner för att VR ska ta ytterligare steg, in i folks hem.


“De kreativa krafterna behöver de kommersiella för att VR ska flytta fram sin position som berättar- och underhållningsmedia.”

 Under min praktikperiod blev det uppenbart för mig att det kommersiella behöver det kreativa och att det kreativa behöver det kommersiella för att tillsammans kunna berätta en berättelse som konsumenterna vill vara en del utav och slukas upp i. Om mediekonsumenterna vill kunna utföra en handling, interagera med saker i sin omgivning så måste vi se till att tekniken tillåter sådana saker. Men för att det interaktiva ska fylla en funktion så behöver man berätta något som intresserar en publik. Jag tycker att det kommersiella skapandet representerar den tekniska sidan och att det kreativa skapandet representerar den berättande sidan och för mig så har det under praktiken blivit uppenbart att bådadera behöver existera och pusha varandra framåt hela tiden för att VR ska lyfta på riktigt.

För att återkoppla så ligger VR som berättar- och underhållningsmedia helt rätt i tiden. Här trodde jag innan praktiken att VRs nuvarande ställning berodde på att de tekniska bitarna inte var helt på plats då bra utrustning inte fanns till ett hyfsat billigt pris. Men det stora behovet ligger i medieutbud och därför måste vi fokusera på storytelling och producera material som i slutändan uppskattas av just konsumenterna. Så viktigt!

Film har under de senaste åren fått en stark format-konkurrent då serier av alla dess slag fullständigt exploderat. Det är stora serier med stora investerare som stjärnspäckade namn och manusförfattare drar mest åt, och det är ett format som stämmer väldigt väl in på samhällets konsumtionsvanor och efterfrågan på underhållning. Jag tror att börja producera cinematisk VR i serieformat är en stor grej som skulle locka konsumenterna till att köpa VR-headset och börja konsumera VR på en daglig basis då man får en mycket större valmöjlighet i hur länge man stannar i den virtuella verkligheten då manus för tv-serier bygger mycket kring det resonemanget. Det hade varit väldigt intressant att se ett stort företag som Netflix eller HBO satsa på VR produktioner i serieformat, och jag undrar om inte det ligger väldigt nära till hands.

Mina lärdomar under första LIA-perioden har handlat mycket mer om tankar och funderingar än om en specifik mjuk- eller hårdvara. I slutändan så spelar det ingen roll hur häftig teknik du har och hur cool din produktion är så länge du inte berättar något som engagerar och berör mottagaren. Mina tankar har handlat så mycket om fokus på de personer jag riktar mig till och som ska ta del utav mina produktioner. Det ska bli otroligt kul att få tillämpa detta på kommande produktioner och utvärdera ytterligare hur man ska förhålla sig till saker och ting när man väver samman storytelling och teknik för att kunna producera precis vad jag vill, precis som konsumenterna vill ha det. Det är verkligen eftersträvansvärt och min första LIA har gett mig väldigt stora framtidsförhoppningar! Tyvärr så kan jag inte berätta vad jag gjort på MTG ännu, men snart så..

Stay tuned,

Anthon Viberg

VR-Producent ’17

Linus P. Ridell, studerande på "3D-tekniker", med och 3D-printar på Yrkes SM

Idag är Linus, studerande på "3D-tekniker" med på Yrkes-SM i uppsala där han hjälper de tävlande i "CAM-konstruktör" att skriva ut sina 3D-projekt!

Kom och hälsa på!

www.yrkessm.se

Hur är det att praktisera på Botkyrkabyggen?

Rachelle Haddad, Mire Rhawi och Rosaline Dakhel praktiserar på Botkyrkabyggen.

Botkyrkabyggens praktikanter Rachelle Haddad, Mire Rhawi och Rosaline Dakhel svarar på frågan och berättar samtidigt om spännande detektivarbete på kundcenter och hur säkra de är på att de vill bli fastighetsförvaltare i framtiden.

Den 19 mars började Rosaline Dakhel, Mire Rhawi och Rachelle Haddad sin sex veckors långa praktik på Botkyrkabyggen. De pluggar alla tre till fastighetsförvaltare på Xenter och har under sin praktikperiod vistats på olika områdeskontor och kundcenter. Nu när praktiken börjar lida mot sitt slut väntar vi spänt på svaret på frågan ”Hur är det egentligen att praktisera på Botkyrkabyggen?”.

– Det har varit jättebra och jag har lärt mig jättemycket. Mer än vad jag hade förväntat mig, säger Rosaline Dakkel som har haft praktik på Tumba- och Storvretenkontoret. Det är intressant att se att man kan jobba med nästan alla tjänster som fastighetsförvaltare. Vi har fått vara ute och träffa hyresgäster mycket mer än andra på vår utbildning.

Både Rachelle och Rosaline har fått prova på att arbeta som både miljövärd, reparatör, bovärd och kundvärd. Mire beskriver det som att hon mest har arbetat med miljövärdar, reparatörer samt varit med områdeschefen på möten. Men i och med att hon även ville prova på att arbeta på kundcenter bad hon om att även få göra det. Mire och Rachelle jämför en del av arbetet på kundcenter med ett detektivarbete. Spänningen i att sätta sig in i ärenden om olaga andrahandsuthyrning till exempel.
– Jag skulle verkligen rekommendera andra praktikanter att vara mycket på kundcenter. De dagarna jag var där lärde jag mig allra mest, speciellt om kundbemötande, säger Mire Rhawi som har haft praktik på Norsborgskontoret.

Utöver arbete på kundcenter har praktikanterna även varit med vid lägenhetsvisningar, besiktat lägenheter, hanterat störningsärenden, skruvat med miljövärdar och haft kontakt med entreprenörer.
– Jag har fåttutföra riktigt arbete och inte bara kollat på. Jag tycker att jag har lärt mig allra mest om hur jag ska bemöta hyresgäster, säger Rachelle Haddad som har haft praktik på Albykontoret.

Nu när praktiken börjar lida mot sitt slut vet alla tre vad de vill arbeta med i framtiden; fastighetsförvaltning.
– Jättemånga på Botkyrkabyggen har tipsat mig om allt möjligt, som vilka tjänster som finns efter utbildningen. De tipsen tar jag verkligen med mig. Genom den här praktiken har jag insett att jag verkligen vill bli förvaltare, säger Rosaline.

Anthon, Robin, Oliver och Peter ute på LIA

VR-producent ute på LIA

Anthon Viberg, Robin Kvarnlöf, Oliver Akermo och Peter Högstedt på VR-producentutbildningen gjorde sin kortpraktik med att arbeta med olika VR-produktioner åt MTG (Modern Times Group). Arbetsmomenten var redigering, stitchning, storytelling och bildbehandling, allt efter de krav som MTG har.

Produktionen de arbetade med är hemligstämplad, men det skall vara något som aldrig visats förut. Premiär i april. Stay tuned!

3D

3D redovisar med drönare och 360.
Foto: 
Jenny Sundborg
3D-klassen som började 2017 har haft sin första riktiga redovisning för klassen, Xenters personal och uppdragsgivare för projekten.
 
I samarbete med flera andra utbildningar på Xenter YH så har man arbetat med projekt där det handlat om allt från drönare som ska filma 360 grader, till hur man förbereder och visuellt visar hur en mässplattform ska byggas upp.
Andra projekt som redovisades var framtidens hisskonstruktioner som 3D-modell, honungsplattor, att visualisera en film från 80-talet till dagens 3D-teknik, att formge en rörlig docka, alien-figurer, el-fiol, olika ornamenteringar samt skapa ett helt nytt spel mm.
 
Låter det här lockande för dig? Kom och besök oss på våra öppna hus, se datum på vår hemsida.
Är du redan säker på att du vill lära mer om detta? Ansök här.

Robin Larsson, gör sin LIA-praktik på UR (Utbildningsradion)

Robin Larsson

 – Första veckan av LIA är klar och jag känner att jag har lärt mig väldigt mycket redan på den korta tiden här på UR, säger Robin Larsson, studerande på VR-producent.

Här nedan kan du läsa om Robins tid som LIA-praktikant på Utbildningsradion:

Veckan började med att jag och Johan (en annan studerande) fick en rundtur i huset här på UR. Vi fick telefon och laptop sen var det bara att sätta igång och jobba. Vi fick till uppgift att göra två VR-upplevelser till ett TV-program som de producerar här på UR. Programmet heter "Ögonblicken som ändrade historien" och har olika teman för varje avsnitt. Vi ska göra en VR-upplevelse till Arkitekturhistoria och en till Sporthistoria.

Under andra veckan hade vi bestämt oss för vilka projekt vi skulle spela in. Jag valde att göra en prototyp på en film om skateboardens historia i Sverige. Filmerna skulle spelas in i Fryshuset. Väl i Fryshuset träffade vi Fanny som var ansvarig för "Tjejskaten" som körs där på måndagar.  Vi fick gå runt och kolla in lokalerna. Då hade vi lite tid att planera hur vi skulle kunna göra inspelningen också vilket var väldigt bra.  Inför inspelningen fick jag skriva ihop en tidsplanering och manus. Ett tufft jobb, men roligt. Som tur var ville Fanny vara med. Filmen spelades i i mitten av mars, men de är inte officiella ännu.

EGET ANSVAR

Nu efter några veckors LIA känns det om jag börjar komma in i arbetet och jag har fått en mycket klarare bild över vad det är man håller på med på UR och hur man arbetar. 

Jag känner att vi har fått mycket ansvar att stå för vårat arbete själva i stor del. Vi får lägga upp våra tider hur vi ska jobba och man får se till själv så att man får sina saker gjorda. Som till exempel förra veckan när jag skulle göra research på skateboardens historia så satt jag till klockan 12:30 inne på kontoret. Men när jag kände att jag inte kom längre så hittade jag en bok som fanns att låna på Stockholms stadsbibliotek. Då kunde jag åka dit direkt låna den för att sen åka hem och jobba resten av dagen hemifrån. 

Och jag fick jättemycket gjort. Istället för att jag satt och fortsatte leta runt på nätet efter info från sidor som känns lite sådär med källkritik. Så då hittade jag boken "Skateboard - flugan som inte gick att stoppa" och jag hittade så mycket bra info i den boken och bra källor. Då började jag att skriva på manus när jag kom hem och satt till klockan 19 på kvällen och bara plöjde på med skrivandet för att jag kom in i ett sånt bra flow. 

Det känner jag var väldigt viktigt att man får ansvara själv för saker blir gjorda och man får lägga upp det hur man vill, så länge det fungerar för alla i gruppen.

STUDIEBESÖK GER JOBB

Vi har också fått åka till reningsverket Syvab en bit söder om Tumba för att göra en liten film där de förklarar vad som händer där och hur verket fungerar. Men idag ska i också göra något annat väldigt roligt! Vi ska åka ner till SVT:s kostymförråd i Frihamnen. Där ska vi leta upp kläder till en inspelning vi ska göra i Fryshuset på torsdag kväll. Vi ska ha kläder i 70-tals skejtstil till två killar och två tjejer. Vi ska filma en tidsresa genom skateboardens historia i Sverige. Både jag och Johan tyckte det var riktigt intressant att komma ner och gå runt i det enorma kostymförrådet och rota runt.


UTBILDNING VARVAT MED LIA

Jag trivs jättebra här på UR och tycker verkligen att det är en underbar arbetsplats. Trevliga medarbetare och häftiga lokaler, en stor skillnad till något som jag tidigare har jobbat med. Det känns så seriöst och proffsigt. Jag är verkligen jättenöjd med att jag hamnade där jag hamnade och vill inget hellre än att fortsätta med detta. Men jag känner ändå att jag har en del kvar att lära mig i skolan och bli bättre på som t. ex att skriva manus och mer ljudteknik.

Som vi faktiskt kommer ha kurs i direkt när skolan börjar igen efter vår LIA :)

Tack och hej för nu!

Mvh Robin Larsson

Sandras paradis i Mexico

Skön beachbild i Mexico där Paradise Hotel spelas in.
Foto: 
Sandra Edenhall
,
OB-bussen i Mexico för inspelningen av Paradise Hotel.
Foto: 
Sandra Edenhall

Hej! Jag går nu min andra termin här på Xenter och Livesändningsspecialist och är ute på min första LIA-period. Jag fick den fantastiska platsen som PRODUKTIONSASSISTENT på Mastiff och Paradise Hotel-inspelningen.

Redan i januari började jag på kontoret i Frihamnen och var med under slutcasting-helgen och sen gick arbetet i full fart. Det blev en hel del administrativa uppgifter i början, men fick även sitta med på olika planeringsmöten med redaktörer, producent och annan personal. Jättekul och intressant att se hela processen.

I slutet av februari flög vi över till Mexico och inspelningen satte igång. Hur kul som helst att få se och höra alla som jobbar hårt för att just detta ska bli den bästa säsongen någonsin. Det är långa dagar och mycket arbete som ligger bakom men det finns även tid för poolhäng och utflykter emellanåt.

Nu när produktionen är igång hjälper jag till där det behövs, både på ”kontoret” och på ”inspelningsplats”.

Älskar variationen som denna plats ger mig. Ena dagen sitter jag mest framför dator och fixar med matlistor och annat som ska handlas, nästa dag kör jag deltagare och den tredje är jag med under OB-momenten (Outside Broadcast-momenten). Tycker att OB-momenten är det som är mest roligt. Det är då det är på riktigt och live!

Vi har en bildproducent som snackar i örat hela tiden och att få höra honom ge instruktioner till alla runt om på spelplatsen är så lärorikt. 

Jag trivs hur bra som helst och hoppas verkligen att detta är något som jag får möjlighet att fortsätta med.

Kram

Sandra Edenhall

Studerande på yh-utbildningen livesändningsspecialist på Xenter i Tumba.

Sandra fotografier från Paradise Hotel i Mexico.

Susanne gör praktik på Dagens Nyheter

Susanna Pousette Blomé från VR-producentutbildningen gör sin LIA på DN:s VR satsning. Hennes arbetsuppgifter på DN är att prova ny VR teknik och att vara med och arbeta fram produktioner för DN:s VR bilaga, allt enligt DN:s egna workflow för VR360 produktioner.

Anna gör praktik på Expressen

Anna Larsson och Fredrik Svensson gör praktik på Expressen. Här sitter de och jobbar i kontrollrummet.
Anna Larsson och Fredrik Svensson gör praktik på Expressen. Här sitter de och jobbar i kontrollrummet.
Foto: 
Björn Egertz
,
Annas arbetskamrater på Expressen.
Foto: 
Anna Larsson

Nu har jag varit praktikant på expressen i lite mer än en månad. Tiden här har hittills varit väldigt rolig och lärorik. Det känns så kul att jag som började på Xenter utan någon som helst teknisk bakgrund nu kan sända en nyhetssändning helt själv. 
Fördelen med att arbeta med nyhetssändningar är att alla dagar ser olika ut. Under min månad här har jag varit med och gjort sändningar om en skolskjutning, ett flertal rättegångar och en kunglig förlossning.
 
Självklart är det svårt att sända live eftersom det som händer inte går att rädda och det därför kan bli mycket fel. Jag har till exempel råkat lägga ut en bild på OS-medaljören för skidskytte under en sändning om skolskjutningen i Florida. Jag hade ångest resten av dagen, trots att den bara låg ute någon sekund. Det är sådant som händer och man lär sig av sina misstag. Det är viktigt att gå vidare och inte tänka på det som har hänt för att kunna fokusera och göra resterande sändningar bättre. 
 
Jag har haft otroligt bra handledare. De har varit så snälla och pedagogiska. Jag känner mig redan som en del av gänget, trots den korta tid som gått. Programledarna är också helt fantastiska. De märker när det tar lite tid och anpassar sig efter vem som "sitter bakom spakarna"
 
Så här kan en dag se ut på expressen:

05:00

Jag kommer in för att starta om studion. Jag byter ljus på bordet i studion, startar om datorerna och förbereder inför dagens första sändning. Inslagen som dras in i systemet görs av reportrar som sitter på samma avdelning. 
 
06:00

Börjar första sändningen. Som sändningsproducent sköter jag ljud, ljus, kameror, inslag och grafik. Det är mycket att hålla koll på och därför är det viktigt att alltid ligga steget före. Körschemat skriver programledarna och där kan du hålla koll på kommande inslag, gäster och ändringar under dagens gång. 
 
Senaste nytt pågår fram till 10.00 och livesändningarna uppdateras så länge det sker något nytt. 
 
10:00 

Byter vi studio från senaste nytt till livestudion. Det är lite annan studiografik, annan vinjett och bara en programledare. Så fortsätter det resten av dagen (oftast). Ibland sker det något plötsligt, till exempel skolskjutningen i Florida. Då går vi ut med "Breaking News"-vinjett och släpper allt annat. Det är då det är viktigt att fokusera och inte stressa upp sig själv. 
 
Jag trivs så bra på Expressen och är glad över att de ville ha mig som praktikant här. 

Hälsar

Anna Larsson

Studerande på yh-utbildningen livesändningsspecialist på Xenter i Tumba.