Postmuseum + Xenter = SANT

Alla elever på Film/TV
Alla elever på åk 2 film/TV
Foto: 
Claudia Virtanen

 Eleverna i årskurs två på det estetiska programmet FILM/TV har under våren 2019 haft ett samarbete med Postmuseum i Stockholm. De har filmat och gjort intervjuer till Postmuseums kommande utställning ”Älskade postnummer” som öppnar i 27 september 2019. 

Torsdagen den 25 april var det dags för inspelning av intervjuerna och med kameror, stativ, ljussättning och annan teknisk  utrustning tog sig klassen in till Postmuseum som ligger i Gamla stan i Stockholm.

Uppdraget var att göra intervjuer och filma inför utställningen, ”Älskade postnummer”. Samarbetet med Postmuseum togs av Julia Gunnirsdottir, utställningsproducent

 på Postmuseum.

 

Jag fick höra talas om samarbetet skolan haft med Polismuseet och tog kontakt med Vanya Moore Briones, ljudlärare på Xenter. Hon hänvisade till Tobias Falkenstad, lärare och instutitionsansvarig för Film/TV på Xenter och här är vi nu. Dagen då allt ska spelas in.

Utställningen handlar om postnumrets betydelse för hiphop-kulturen och de som intervjuades har alla koppling till just hiphop.

Eleverna hade delats in i tre grupper där en skulle intervjua, en filma och en spela in ljudet. Alla grupper hade valt olika platser inne i biblioteket på Postmuseum.

 

Först ut att filmas och intervjuas var Andrea Danki´c, som forskar kring just Hiphop i Sverige.


Jag har sedan jag var liten varit fascinerad av hiphop. I början rappade jag själv, men det övergick i att vilja forska kring det istället. Nu studerar jag etnologi på universitetet och ska snart doktorera i ämnet. 

 
De andra som intervjuades var Jacob Kimvall, universitetslektor, som forskar om graffitikonst, Hanna Nyvall, intendent på Postmuseum och Malkolm Andrew, journalist på tidningen Kingsize Magazine.
 

 Det brukar jag vara som intervjuar andra, det är lite nervöst att själv bli intervjuad. Men jag brinner ju för hip hop och tycker att det är jätteroligt att få vara med och prata om dess betydelse i Sverige.

Eleverna själva var både trötta och nöjda efter alla fyra intervjuer, men jobbet är ju inte över när inspelningen är klar. Det är då arbetet med redigeringen börjar. Många timmar framför datorn, med film och ljud, klipp efter klipp, korrvändor till postmuseum och deadlines att hålla.
 
Men än så länge är Postmuseum nöjda, läraren nöjd och framförallt är eleverna nöjda.
 

Jag tycker att samarbetet med Postmuseet har varit superroligt. Kul att göra riktiga uppdrag och framförallt att spännande då våra filmer ska visas upp på en riktig utställning, säger Paulina Olivares, elev på Film/TV.

 
Vill du se hur eleverna hade det under dagen? Gå in och titta på deras egen Vlog från dagen på Youtube https://www.youtube.com/watch?v=ZvrluegyQV8

Andrea blir intervjuad av elev

Malkolm blir intervjuad

Eleverna sätter igång intervju nummer tre

Elever och intervjuobjekt tittar igenom bilder och film

Tre elever intervjuar och filmar intendent Hanna

Elever sitter med sina kameror och ska filma