Michael Comstedt – Servicetekniker på Servicepartner RMS

Hur är det att arbeta som servicetekniker?
Det är roligt, flexibelt och fritt med problemlösning i fokus. Jag träffar nya människor hela dagarna. Ett serviceyrke som är både tekniskt och socialt. Jag är räddaren i nöden och hjälper till i människors vardag.

Vilka är fördelarna och nackdelarna?
Det är fritt och flexibelt. Det känns givande att kunna hjälpa restaurang och kök med akuta problem. Jag jobbar även förebyggande så att kunden blir nöjd med sin utrustning. Det svåra är att jag inte vet vad som är fel innan jag kommer och inte kan förbereda mig. Det är en stor utmaning.

Hur hamnade du i det här yrket?
Jag gick treårigt gymnasium ”El-automation – styr och regler”. Sedan ville jag ha ett jobb som kombinerade elkunskaperna med problemlösande och ett flexibelt jobb, som är rörligt där jag slipper sitta fast på ett kontor.

Vilka egenskaper är viktiga hos en Servicetekniker?
Grundläggande elkunskaper är viktiga och det är en fördel om du gillar att möta nya människor. Bra om du är tekniskt intresserad och gillar problemlösning, gärna med viss stresstålighet. Akuta situationer dyker upp, det får du vara beredd på.

Vilka ska söka till den här utbildingen?
De som gillar utmaningar och problemlösningar och vill ha ett socialt och flexibelt jobb.

Några ord till de som ska söka utbildingen?
Det är ett kul och givande jobb och det är ett stort sug efter servicetekniker i branschen.