Sanna Edvardsson på Skyltgruppen

Sanna läser YH-utbildningen Skylt- och storbildsproducent och har valt att göra sin LIA på Skyltgruppen i Stockholm.

Varför valde du att gå Skylt- och storbildsutbildningen på Xenter?
– Första gången jag stötte på utbildningen var under ett besök på YH-mässan i Kulturhuset, Stockholm. Jag hade innan mässan varit inne snabbt och kollat på Xenters hemsida då jag sökt efter YH-utbildningar. Anledningen till att valde just skylt- och storbildsutbildningen på Xenter, i havet av alla YH-utbildningar som finns, var för att utbildningen kändes spännande med förankring i det praktiska och estetiska med sin kombination av projektledning och formgivning. Den fysiska produkten skylt har alltid varit fascinerande för mig.

Jag har tidigare studerat på universitet men kände under de åren att det saknades en koppling till verkligenheten och arbetslivet, som det till skillnad från nu är i stor utsträckning genom LIA:n (Praktik på företag) 6 månader.

Hur är det att studera på Xenter?
– Det känns jättebra. Xenter har många YH-utbildningar vilket ger en bred kompetens i huset. Vår utbildning har bra resurser, engagerade lärare och härliga klasskompisar. På Xenter är det lätt att studera självsändigt med de resurser som tillhandahas, men det finns även alltid någon att finna svar ifrån om en fråga dyker upp. Annars har vi även oss själva i klassen som kommer från så pass olika håll att tillsammans blir vi väldigt starka. Utbildningen skapar också en nyfikenhet att hela tiden vilja lära sig mer.

Varför valde du att göra din LIA på Skyltgruppen?
- Skyltar har varit den inriktning som jag alltid känt det störta intresset för. Tidigt under utbildningen gjorde vi ett studiebesök hos Skyltgruppen och Malin Berg, som även sitter med i styrelsen för utbildningen. De verkade ha en passion för skyltar och Malin har en sådan glädje när hon berättade om företaget att jag även skulle vilja vara en del av det och känna samma sak för skyltar. Det tillvägagångssätt som Skyltgruppen arbetar, från första mötet med kunden till medverkan vid montage, att försöka få fram den perfekta skylten för kunden som gör det urbana rummet vackrare!

Vad får du göra för uppgifter på Skyltgruppen?
– Jag har fått följa med hela processen. Först på kundbesök för att diskutera kundens behov och sedan survey (platsbesök) med fotografering vid butiken där skyltarna skulle sitta. Därefter skissarbete och diskussion med formgivarna om skyltarnas utseende. När skyltdesignen var klar besökte jag en av Skyltgruppens partner för skylttillverkning, deltog i processen för ansökan om bygglov och slutligen vid monteringen av skyltarna. Det enda jag inte gjort hittills är att koka kaffe (skratt).

Vad har du för framtidsdrömmar och mål?
– Att etablerad mig inom skyltbranschen och att få vara en del i en process att upptäcka nytt och tänka framåt. Få vara med att skapa skyltar som kan inspirera andra så som många skyltar inspirerat och inspirerar mig! Jag vill göra Stockholm/Sverige/Världen vackrare med skyltar.

Frågor till Skyltgruppens vd, Malin Berg:

Beskriv Skyltgruppen som företag.
– Skyltgruppen startade 1980 och har idag 23 anställda på 5 kontor i Stockholm (huvudkontor), Västerås (ursprung), Malmö, Norrköping och Olso. Vi är ett företag som arbetar med skyltar - från enskilda skyltprojekt till omprofileringar med utrullning i många länder. Vi arbetar med formgivning och projektstyrning och utgör en viktig länk i marknadsföringskedjan för företag som vill stärka sina varumärken.

Har Skyltgruppen egen skylttillverkning i huset eller på annat håll?
– Nej, Skyltgruppen har sin tillverkning outsourcad och jobbar med en handfull utvalda partners som var och en är specialister på en viss typ av skylttillverkning.

Hur kan ett skyltuppdrag se ut?
– Vi tar hand om hela skyltprocessen. Ofta kommer kunderna till oss när de ska byta logotyp, i samband med en företagssammanslagning eller nyetablering. Vi tar då fram ett skyltprogram, ett koncept för hur det ska se ut. Detta inkluderar ofta materialprover eller provskyltar. Sedan gör vi en survey (platsbesök) vid varje plats/butik där skyltarna ska sättas upp. Varje skylt ritas sedan in på de foton som tagits vid besöket så att kunden kan se hur det ska bli. När allt är klart och bestämt om hur det ska se ut måste det också göras ritningar och ansökas om byggnadslov för skyltarna. Först när byggnadslov har utfärdats kan själva skylttillverkningen sätta igång, vilket vi görs hos någon av våra partners. Sedan återstår frakt och montage, och här läggs sista handen vid en lyckad leverans.

Vilka är en skyltproducents viktigaste kunskaper eller egenskaper?
– Att ha passion för produkten skyltar är en bra utgångspunkt som man kan komma långt på. Sedan är det bra om man är lite cross-over, inte bara estet utan också praktisk och har förmågan att hålla en process.

Varför engagerar sig Skyltgruppen i den här utbildningen?
– Skyltgruppen är i tillväxtfas och mycket intresserad av nya kompetenta medarbetare, men också av att höja statusen i branschen. Yrket kräver också en ganska komplex sammansättning av kompetenser; estetisk/konstnärlig, visuell kommunikation/varumärkesbyggande, praktisk/teknisk (produktutveckling, material, arkitektur och ljus) samt på toppen av allt, projektledning.

Vilka förväntningar har Skyltgruppen på de examinerade studenterna?
– Det viktiga är att inkörningssträckan till färdig medarbetare blir mycket kortare jämfört med att lära upp någon från grunden. Sedan är det också viktigt att det finns ett större urval vid rekrytering. Vi vill se en generell kompetenshöjning inom branschen.

På vilket sätt skiljer sig den här utbildningen från andra designutbildningar?
– Vi kommunicerar i den urbana miljön och designar både djup och ljus. Det fordrar kunskap om material och produkter samt hur de påverkas över tid i en utomhusmiljö.

 Läs mer om YH-utbildningen Expo-, skylt- och storbildsproducent

Sanna Edvardsson med några olika skyltbokstäver.

Sanna Edvardsson med några olika skyltbokstäver.

Skyltgruppens huvudkontor i hörnet av Kungsgatan och Drottninggatan i Stockholm.