Uppfinn och skapa i 3D

Hur påverkas vår tid och vårt samhälle när 3D-tekniken släpps lös? Det har eleverna i årskurs 4 och 5 på Eklidsskolan funderat över tillsammans med Xenters mediepedagoger och i samarbete med Xenters YH-utbildning av 3D-tekniker.

Arbetsprocessen var upplagd i olika steg. Eleverna har arbetat från skiss till utskrift i 3D-skrivare av fysiska 3D-objekt. Eleverna fick en mapp med geometriska former i papper samt lera i olika färger. De fick till uppgift att göra skisser och figurer utifrån sina uppfinningar av fordon och robotar.

På Xenter fick eleverna utifrån sina skisser och lerfigurer jobba fram ritningar i ritprogrammet Tinkercad. En student och en lärare från YH-utbildningen 3D-tekniker visade hur skrivare för plast och gips fungerar. Eleverna fick också se hur det går till att scanna in frökens huvud i ett ritprogram. YH-studenten hjälpte sedan till att skriva ut de färdiga cad ritningarna i en skrivare för gips.

För att höra mer om tankarna bakom projektet se vår korta film "Designa och känn uppfinnarglädje med 3D":

Här nedan kan du se elevgruppernas filmreportage där de berättade om sina uppfinningar och dess egenskaper.

Eklidskolan Film 1:

Eklidskolan Film 2:

Eklidskolan Film 3:

Eklidskolan Film 4:

Eklidskolan Film 5:

Eklidskolan Film 6:

Eklidskolan Film 7:

Eklidskolan Film 8:

Eklidskolan Film 9:

Eklidskolan Film 10:

Eklidskolan Film 11:

Eklidskolan Film 12: