Programvaror på VFX-artist

På Xenter får du en arbetsplats och dator med de programvaror som är industristandard och som du behöver för din utbildning till VFX-artist. Program som till exempel: Maya, Houdini, Nuke, Unreal Engine, PFTrack, DaVinci Resolve/Fusion med flera. Du använder den programvara som löser ditt problem bäst.

Bild: Stilleben gjort av Johanna Gåhlin årskurs VFX19 under kursen Look Development.

Du har som studerande också fri tillgång till ett bibliotek av tutorials för att kunna studera olika program och tekniker på egen hand. Det ger dig möjlighet att fördjupa dig i områden du är intresserad av.

Bild: Simulering gjord i Houdini av Jakub Kienitz årskurs VFX19.

Här kan du se en preview på programmet Maya:

Här kan du se mer om programmet Nuke:

Här kan du se mer om programmet Houdini:

Program att prova på egen hand

Förkunskaper i VFX är inget krav för att komma in på utbildningen. Det är viktigare att du har gott öga för det estetiska (ljus, färg och form). Eftersom VFX görs i dator är det dock bra om du har datorvana och trivs med att skapa digitalt. Funderar du på hur det är att jobba med VFX så finns det fri programvara som du kan ladda ner och prova på egen hand.

Blender är ett kraftfullt 3D-program som även klarar compositing och videoredigering. Det har en mycket hängiven Community och är ett bra program för att lära sig 3D-grafik:

DaVinci Resolve är ett programpaket för videoredigering som även innehåller moduler för FX, compositing och grading. Det finns i en gratis version som kan laddas ner från tillverkaren Blackmagic Design:

Natron är fri en programvara för compositing som har stora likheter med Nuke. Det kan laddas ner här:

Bild: Compositing gjord i Nuke av Carl Persson årskurs VFX19.